Af Camilla
I takt med at de store badedage på Kumbh melaen i
Allahabad slutter, og dagen for Shivarati nærmer sig, kommer der flere og flere sadhuer
og nagababaer til byen. Og muligvis flere end der ellers på grund af vejet, for
de sidste par dage har regnen silet ned, og i Allahabad er festivalpladsen
efter sigende en stor opkørt mudderpøl. Der
er mere vand i Ganges end der har været længe (på trods af at de har ledt vand
fra Yamunafloden ud i den for at der skulle være nok til alle de badende)
De mange gule og orange telte breder sig fra ligbrændingspladsen på Harishchandra Ghat til begge sider. Selv oppe i byen, omkring markedspladsen slår de deres telte op. Enkelte steder får man nærmest indtryk af, at en middelalderhær har slået sig ned, og i takt med at teltbyen vokser, opstår der nye chaisteder og improviserede gadekøkkener.
Nu er det
ikke kun røgen fra ligbrændingspladsen, der kradser i halsen og får øjnene til
at løbe i vand, men også de mange bababål: lerklinede dhoonier, hvor store
træstamme, som ingen har ulejliget sig med at kløve, brænder.
Et af
ligbrændernes få privilegier er retten til at sælge det brænde, der bliver
tilovers fra ligbrændingerne, men nu hvor nagababaerne og sadhuerne har indtaget
flodbredden, gør de krav på det. Det er deres ret som hellige mænd og der er
intet ligbrænderne kan gøre for at forhindre det, men de bander over det i
krogene.
Akacia er
ikke meget for de mange nøgne askeindsmurte nagabaer, som vi nærmest skal løbe
spidsrod igennem, fordi de alle sammen vil velsigne os, med pujamaling eller
aske, ved at slaske os i hovedet med yakoksehaler, eller fordi de vil ryge en
chillum sammen med os.
Her et billede jeg faldt over på nettet, af Bo (med tøjet og tikkaen i panden) - og mig helt ude til højre i billedet. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar