Af Bo
Varanasi, Kashi, City of
Light. En af verdens ældste byer, beboet i måske 5000 år, et helligt
sted for hinduer, et sted det er godt at dø, et sted det er godt at tage
pilgrimstur til og dyppe sig tre gange i Ganges, Shivas by og 330 millioner
andre guders – siger man. Byen med 25.000- 30.000 daglige pilgrimme, med
hustlere, mafiadons, lommetyve, saddhuer, brahminer, pujarier på flade borde
med paraplyer langs ghatsene. Smalle gyder fyldt med lort og søle, mættende
intense dufte af røgelse og pis og æteriske olier, af skrigen og råben og
hidsig dytten fra helvedesforagtende motorcykler med hornet i bund, de eneste
motoriserede, der kan komme ind i gyderne, som får børn og oldinge og sanseforvirrede
turister til at springe, som kun tager farten af når en 700 kilos tyr står i
vejen.
I enhver anden indisk by er ligbrændingstederne placeret unden for byen,
urene som de er. Men her i Kashi er alt indviet jord. I teorien kunne man
brænde dem i gaderne, hvis det skulle være. Men to store brændepladser langs
Ganges brænder i døgndrift. Den urgamle Marnikanika Ghat, hvis sceneri er
dæmonisk og rammer dybt ind i noget man kender og flygter fra. Og Harichandra
ghat hvor omgivelserne er mindre dramatiske, og hvor der nu er bygget et
stort elektrisk krematorie, for de der ikke
har råd til brænde. Men der er ingen vej udenom, går man langs Ganges, passerer
man direkte igennem dem få meter fra ligbålene. Og fra alle gyder og gader der
fører til dem støder man på ligtogene.
Og hvorfor gør man det så? Udsætter sig selv for dette bombardement, det
konstant kvalmefremkaldende helvede. Dette inferno. Denne sanse konfrontation.
De spedalskes afstumpede lemmer, gadebørnene, snyden, svindlen, bedraget, de
skøre, de brændende øjne. Hvorfor udsætte sig selv for det? Så tæt på og ikke
fra vinduet i en airconditioneret bus.
Måske gør man det dybest set af samme grund, som de tusinder af pilgrimme
der kommer hertil, for at blive renset. Kashi er ikke kun en konfrontation af
sanserne. Den stiller spørgsmål til én hele tiden. Ekstremerne tvinger en til
valg. Valg der stiller spørgsmål til en. Hvorfor giver jeg den tigger og ikke
den anden. Jamen det var jo en meget mere tiltalende tigger. Men har de ikke
begge behov? Og hvem er jeg, at lege gud og dele ud til dem jeg synes trænger
eller kan lide. Jeg burde give uden skelen til sympati eller antipati. Ikke
diskriminere. Og sådan smaskes ens reaktioner konstant op i ansigtet på en.
Den store brændeplads på Marnikanika ghat. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar